Als baby huil je als je moeder niet naar het treinstation loopt. Met anderhalf jaar krijg je een houten trein van de Kerstman. Op vierjarige leeftijd heb je een eerste PIKO startset. Daarna ontdek je schaal N. Je bouwt diverse lay outs die zelfs tentoon worden gesteld. Ondertussen bezit je ruim 2.000 boeken en tijdschriften over modelbouw. En je loopt stage bij Miniworld Rotterdam. Als je dat bij elkaar optelt heb je een onschatbare ervaring in de modelspoorwereld.
de vele schaduwstations zorgen met 50 treinen voor veel afwisseling.
Dat is het verhaal van de 39 jarige Tjorben uit Bremen (Duitsland). Die, als hij de deur van zijn modelspoor kamer opent, het pronkstuk van zijn schaal N baan ziet; een 1 meter lange brug over een klein stadje in een rivierdal en wordt gekroond door een kasteel op de berghelling. In combinatie met het passend achtergrondlandschap van Atelier Dietrich, is deze scène het hoogtepunt van de lay out.
Dankzij een recente verhuizing kwam er meer ruimte voor zijn lay out. Dit nu 4 x 10 meter groot is. Het begon met het treinstation van Kirchhain aan de Main Weser Bahn in Duitsland aan het eind van de jaren zestig. Het is geen exacte replica. Er is voldoende ruimte voor eigen invulling van het modelspoor plan.
Het station zelf ligt op een dubbelsporige hoofdlijn met twee vertakkende zijlijnen. Een daarvan is de fictieve particuliere Beyenburger Kleinbahn en de andere wordt beheerd door de DB. Er zijn nog twee stations. Beyenburg als eindpunt van de particuliere spoorlijn en Götzenhof als een ander overslag- en goederentreininhaalstation.
De lay out is voor ongeveer 30% compleet. Het grootste deel van de sporen ligt er. Ook de bedrading is ook grotendeels gedaan. Nu resteert het modelleren van de diverse delen.
Advies voor beginners: vooral aan de slag gaan!
Het gebied rond Beyenburg is bijna volledig ontworpen, terwijl de andere twee stationssegmenten slechts een eerste contouren vertonen. Bouwen gaat niet volgens een strikt plan. Afhankelijk van de beschikbare tijd en stemming worden grote baan- en elektra werkzaamheden opgepakt. Als er minder is, maakt Tjorben liever kleine scènes.
Dankzij de vele schaduwstations kan er op de baan met ongeveer 50 treinen voor afwisseling worden gezorgd. Er wordt digitaal gereden met met FCC van D&H. Voornamelijk met SX en enkele DCC-locomotieven in multiprotocolbedrijf. Dit alles wordt bestuurd met TrainController 9.0 Gold.
Veel materieel wordt tweedehands on line gekocht. En modellen worden in eigen beheer ontwikkeld. Ketelwagens hebben momenteel de focus, vooral van de merken Piko en Roco. In eigen beheer wordt met een 3D printer ketelwagens ontwikkeld.
En hoewel Tjorben veel literatuur heeft bestudeerd, is zijn advies voor beginners om vooral aan de slag te gaan. Het helpt enorm om verschillende dingen uit te proberen en zo je weg te vinden. Youtube biedt voldoende online tutorials. En ogen open houden in de ‘echte’ wereld, daar is veel inspiratie te vinden.
Daarnaast kunnen andere modelspoorders helpen om hun schat aan ervaring uit te breiden. Lid worden van een modelspoorclub is dan ook zeker aan te raden. Daar is vaak voldoende materiaal en de mogelijkheid om te rijden en uit te proberen. Zo ontdek je sneller wat je leuk vindt en kan er doelgerichter in de hobby worden geinvesteerd.
Soms droomt Tjorben voor een baan in schaal 0. Voor nu kan iedereen meegenieten van zijn groot project via Instagram (@kirchhain_in_spur_n) .
This article is also available in: English