Zoekopdracht Menu

interview: de oostenrijkse Semmering baan in schaal n

hoogwerker motorwagen: waarom wordt deze niet verkocht?

tunnelwand voor je modelbaan: zo doe je dat eenvoudig

Donker Licht

Als je op driejarige leeftijd met de Märklin treinen van je vader, dan ben je in de wieg gelegd voor de spoorwegen. Niet verwonderlijk dat de 42 jarige Harald bij de Oostenrijkse spoorwegen werkt. In 2009 begon hij met zijn huidige modelbaan, geheel in het teken van de Oostenrijkse “Semmeringbahn” en wordt deze in detail nagebouwd.

De modelbaan van bijna vier meter lang en 1,2 meter diep verspreid zich over een kamer en een deel van de woonkamer. In 2009 begon Harald met dit project. “De modelbaan is momenteel nog in aanbouw”, legt hij uit. We zien een modelbaan waar de ruwbouw van gereed is, inclusief een station en schaduwstation. “Maar er kan gewoon gereden worden”, benadrukt Harald.

De besturing is digitaal, met componenten van LenzDigital, LDT, Qdecoder, Joka en Zimo. Het computerprogramma Railware wordt gebruikt om alles aan te sturen. We zien uitsluitend Oostenrijkse materieel in het landschap voorbij gaan. Met trots wijst hij de elektrische ÖBB 1044-501 van Roco aan. “Gekocht toen deze al 30 jaar onbespeeld in een vitrine stond”.

Niet te missen zijn de signalen langs het spoor. Helemaal zelf gemaakt naar Oostenrijks voorbeeld. Net zoals de bovenleiding. “Dat vind ik echt leuk”, zegt Harald, “zo natuurgetrouw mogelijk nabootsen van de realiteit”. Op de vraag wat hij niet zo leuk vindt aan deze hobby, zegt hij direct: “het schoonmaken van mijn modellen en de baan zelf”. Iets wat veel modelspoorders zullen herkennen.

De ‘Semmering’ baan behoort tot het Unesco erfgoed. Vanaf de start van de bouw van de spoorbaan in 1848 was het de bedoeling dat het spoor de omgeving in elkaar zou opgaan. Hetgeen resulteert in een spoorbaan met lange bruggen en heel veel groen. Dat zien we dan ook terug op de modelbaan van Harald.

De modellen van zijn favoriete merken Fleischmann und Jägerndorfer rijden dan ook over lange stukken. Zo ontstaat precies wat Harald nastreeft, een realistische spoorbaan, met viaducten en bruggen van een realistische lengte. Een fotogenieke baan.

De baan werd volledig uitgetekend in een CAD (teken) computerprogramma.
Toebehoren en modeltreinen worden vaak online gekocht. “Bij het gebrek aan fysieke winkels in de buurt”, legt hij uit. Beurzen zijn altijd een mooie plek om nieuwigheden te bekijken en met andere hobbyisten in contact te komen.

Voor nieuwkomers heeft hij nog een tip: “Niemand wordt geboren als modelspoor expert, het is vooral een kwestie van blijven oefenen totdat je het gewenste resultaat bereikt”. Hoe Harald dat doet kan via zijn Instagram account worden gevolgd. De uitbreiding van het schaduwstation en alle wissels voorzien van een servo-aandrijving zijn de volgende uitdagingen die hij aangaat.

Meer details en de voortgang van de Semmeringbaan zijn te volgen via Instagram.

This article is also available in: English

 

Gratis 123 Schaal N Magazine?

Schrijf je dan nu in. Ontvang gratis 6x per jaar per e-mail het 123 Schaal N Magazine. Al ruim 20 jaar ervaring en onafhankelijk. De grootste in schaal N van Nederland.