Zoekopdracht Menu

steeds meer beweging op locomotieven

N-spoorstore stopt en DTS terug naar de kern

hoogwerker motorwagen: waarom wordt deze niet verkocht?

Donker Licht

Automatische koppelingen in schaal N en andere digitale motorisering

Waar tientallen jaren geleden schaal N nog ver achter lag op de grotere broers zoals H0, is dit al lang niet meer het geval. Gedetailleerde modellen met veel digitale functies zijn de norm geworden. Recentelijk zien we ook meer bewegende onderdelen in de modellen komen. Terwijl Arnold al in de beginjaren een automatische koppeling had. Hoe ontwikkelt zich dit verder?

FLEISCHMANN: De sneeuwschuiver

Het summum van bewegende onderdelen is de Fleischmann 737001 sneeuwschuiver. Deze locomotief kan niet alleen rijden. Aan de voorkant zijn er roterende onderdelen voor het verwijderen van de sneeuw op de baan. En daarnaast kan de hele unit zich omdraaien. Er zitten maar liefst drie motoren verwerkt in dit model. En dit alles is digitaal aan te sturen.

Het is een echte showcase van wát er mogelijk is. Dat is leuk. Aan de andere kant is de prijs van 439 euro voor veel enthousiaste spoor N liefhebbers een reden om nog eenmaal na te denken over dit model. Weinig modelspoorders hebben immers een sneeuwlandschap. En voor het laten draaien van de unit is veel vrije ruimte nodig op de baan. Voor banen die op een beurs staan, is dit zeker een leuke aanwinst.

MINITRIX Bewegende pantograaf

De BR103 is alle opzichten een legendarische locomotief. Bijna alle modelspoorders hebben hier een variant van rondrijden. Minitrix heeft in 2023 een model op de markt gebracht met een extra motor. Deze zorgt er voor dat de pantograaf omhoog en omlaag kan bewegen. Dit is een fantastisch gimmick.

Daarvoor mag dan 445 euro worden afgerekend. Niet verwonderlijk dat dit MHI model nog op veel plaatsen te koop is. Zonder een bewegende pantograaf is deze locomotief bij Fleischmann verkrijgbaar voor 100 euro minder. Veel modeltreinen liefhebbers rijden zonder bovenleiding; daarom is ook dit model een mooie aanwinst voor een kleine groep.

ARNOLD: Automatische koppelingen

Met de pakkende naam de ‘Simplex koppeling’ hadden Arnold modellen in beginjaren al een koppeling die automatisch een trein kon laten koppelen. De koppeling reageert mechanisch op de snelheid en rijrichting van de locomotief. Zo kon een locomotief rangeren en bij het wegrijden gaat de koppeling omhoog en blijven de wagons staan.

LILLIPUT: DIGITALE KOPPELINGEN

Geen enkele leverancier heeft dit overgenomen. Recentelijk heeft Lilliput een hele reeks aan “Köf” locomotieven uitgebracht. Deze zijn uitgerust met een digitale koppeling die via DCC wordt aangestuurd. Daarmee kan op afstand via bijvoorbeeld de Z21 App een wagon worden ontkoppeld.

De fraaie modellen zijn op veel plaatsen inmiddels uitverkocht. Een ander minpunt is dat deze locomotieven niet uitgerust met andere digitale functies zoals geluid. Daarmee is de prijs van 275 euro fors.

Wie wil kan ook zelf aan de slag gaan en achteraf digitale koppelingen inbouwen. Het uiterlijk hiervan is vrij ‘grof’. Het komt de esthetiek niet ten goede. Voor de prijs van 25 euro per koppeling hoeft niemand het te laten. Mits je over de (digitale) vaardigheden beschikt om dit te doen.

This article is also available in: English