Hoe zou het zijn om te zien hoe het is om over je eigen schaal N modelbaan te rijden? Het zicht van de machinist. Voor veel schalen bestaan er standaard camera locomotieven of wagons die dat laten zien. In schaal N is dat aanbod er niet of zijn camera’s ontzettend duur. Wij vonden een betaalbaar alternatief in de vorm van een kleine ‘spionage’ camera.
Beperkte ruimte
Als een modelbaan bovenleiding heeft blijft er niet veel ruimte over voor een camera die op een wagon wordt geplaatst. Tussen de bovenzijde van de spoorstaven en de bovenleiding is ongeveer 4 centimeter beschikbaar. Een platte wagon is al snel 1,5 centimeter hoog. Er resteert nog geen 2,5 cm. Daarbij moet je er rekening mee houden dat op sommige plaatsen enkele milimeters minder beschikbaar zijn doordat een modelbaan niet altijd – net als in de echte wereld – exact gelijk is.
Geen bovenleiding? Dan heb je nog altijd rekening te houden met de ‘profiel ruimte’, hoe veel plek de camera in de breedte mag innemen. Dat is niet alleen afhankelijk van eventuele seinen en andere objecten die langs het spoor staan, ook de wagon kan slechts een beperkte breedte aan zonder instabiel te worden.
De spionage camera
Met zulke grote eisen aan de compactheid van de camera, kwamen we uit op een spionage camera van het merk KUUS. Deze camera is 2,3 x 2,3 x 2,3 cm. En past op een platte wagon. Daarbij blijven er enkele millimeters vrij tussen de camera en de de bovenleiding.
De camera kan in HD (High Definition) formaat opnemen en heeft ook een nachtmodus waarmee we zicht krijgen in de tunnels. De beelden worden op de meegeleverde geheugenkaart opgeslagen. De handleiding van de camera is duidelijk – ook in het Nederlands – en de bediening eenvoudig.
Montage op een wagon
We nemen een standaard platte wagon van Fleischmann en halen hier exact op maat het bordes weg. De camera klemt zich min of meer in de wagon. Het vastzetten kan op een aantal manieren:
- Als de hoogte geen beperkende factor is; dan kan de meegeleverde klem op de wagon worden verlijmd, of beter nog: geschroefd. Het schroefje uit de klem kun je hergebruiken. Daarmee staat de camera goed stevig, in de juiste hoek en klik je deze er eenvoudig in en uit.
- Moet er rekening gehouden worden met de hoogte, doordat er een tunnel of bovenleiding is? Dan kan de camera worden verlijmd, met een elastiek of met tape worden vastgezet in de bak.
- Laatste optie is het verwijderen van de bak, en het monteren van de meegeleverde klem op het onderstel. De wagon is daarmee wel minder stabiel
Stabiliteit en een rustige loop zijn van essentieel belang. Door de kleine schaal, is iedere beweging groots zichtbaar. Je zult merken dat veel van je rails niet zo strak liggen als je op het oog ziet.
De schade die een rijdende camera trein kan aanrichten, kan enorm zijn. Op een redelijke snelheid tikt de massieve behuizing eenvoudig allerlei scenery ‘aan de kant’. Kortom, voorzichtigheid is geboden. De eerste twee rondjes op lage snelheid, zeer exact volgen en de hand boven de stopknop.
En actie: de filmS
De camera wordt aangezet; en de wagon wordt over het spoor geduwd. Een rustige loop van de locomotief geeft mooier beeld. Voor digitale rijders is het een optie om de ‘rangeerstand’ van een locomotief te activeren. Rijdt langzaam. Je zult merken dat de camera moeite heeft met sommige LED verlichting. Dat kan een paars waas in beeld geven. De kwaliteit is de redelijk, zoals je in onderstaand filmpje kunt zien.
- Mini camera
- Leverancier: KUUS
- Artikelnummer: C1
- Richtprijs: € 39,95 (alles inclusief, echter zonder wagon)
This article is also available in: English