Zoekopdracht Menu

‘rolands n welt’: het is een hobby, doe wat je leuk vindt

PIKO BR216: review en inzet op het nederlandse spoor

de NIEUWE UIC-X WAGONS: nederland profiteert mee

Donker Licht

Ook al noemt de drieënvijftig jarige Roland uit Meerbusch (Dusseldorf) zichzelf een nieuwkomer, de fascinatie voor modelspoor zat al lang in zijn leven. Eind 2020 stuitte hij op een advertentie waarin een bestaande schaal N modelbaan werd aangeboden. Deze werd aangeschaft met het idee verder af te maken en op te waarderen. Twee maanden later realiseerde Roland zich dat een nieuwe, eigen baan, de beste optie was.

Zo ontstond er begin 2021 een aanmerkelijke schaal N baan in een aantal losse modules. In de vorm van een L-indeling met een totale lengte van meer den 9 meter. Opgebouwd in losse modules. Waarbij de bekabeling eenvoudig losgehaald kan worden, de rails (nog) niet.

“In die tijd heb ik veel geleerd en nog meer fouten gemaakt” 

Vier maanden later was de eerste module klaar. Corona zorgde voor heel vrije tijd. “In die tijd heb ik veel geleerd en nog meer fouten gemaakt”, zegt Roland, “maar ik ben tevreden over het resultaat”. Foto’s van de modelbaan laten zien dat er veel aandacht is voor kleine details. Zoals een hobbyist die vol passie zijn Volkswagen T2 busje opknapt of een achteloos achter gelaten fiets bij een keetje. 

Voor Roland is er nog ruimte voor meer details én kan er door worden gewerkt aan de volgende modules. Daar komt zeker weer het element water in terug. “Mijn vrouw wil dat graag”, zegt hij lachend. Hij is dan ook het meest trots op de kleine haven. Het idee werd werkelijkheid met de hulp van Dennis van N Bahn Spezial, die op maat gemaakte 3D geprinte modellen levert. Zoals de betonplaten en kademuren voor de haven. De detaillering van de kleine haven leeft door op de hele baan.

In het landschap geen oneigenlijke Zwitserse bergentoppen, maar een laagland. “Ik ben heel graag in Friesland en ook aan de Nederlandse kant”, legt Roland uit, “het moet dus een landelijk landschap worden met een kleiner industrieel gedeelte en kleinere ambachten zoals houtzagerij, boerderij met manege of windmolen”. Dat alles speelt zich af in het tijdperk III – V.

Alles wordt aangestuurd door een Digikeijs DR5000 en DR4018 schakeldecoder voor de wissels. Er wordt gereden met de Z21 app van Roco/Fleischmann. Bezetmelders zijn er nog niet, ook al is de bedrading daarvoor al aanwezig. 

Momenteel rijden er uitsluitend diesel- en stoomlocomotieven op de baan. Dit vanwege het eenvoudige feit dat er nog geen bovenleiding is. “Dat gaat voor mij niet”, zegt Roland, “een elektrische locomotief moet onder de draad rijden”. 

Een digitale BR18 met geluid én rook staat hoog op het verlanglijstje. Op dit moment is de BR41 stoomlocomotief van ​​Arnold met rook en geluid het absolute parade paardje. “Er is niets leukers dan deze superrealistische N-spoorlocomotief te besturen”, zegt hij. En heeft zelfs alle andere stoomlocomotieven weer verkocht.

Door een lichamelijke beperking is solderen en met name het digitaliseren van locomotieven een grote inspanning voor Roland. De verlichting van de modelbaan loopt daarom een beetje achter op schema. 

Persoonlijk contact is voor hem een belangrijk onderdeel van de hobby. Daarom gaat Roland liever naar een fysieke winkel. Contacten via Instagram en Youtube worden er ook volop gelegd. Roland is minder te spreken over de diverse fora, daar zijn vaak deelnemers aanwezig die het beter weten dan anderen.

Dat sluit mooi aan bij zijn advies voor alle beginnende en ervaren modelspoorders: “Maak het jezelf gemakkelijk. Maak wat je zelf leuk vindt en laat je niet van de wijs brengen door mensen die het beter menen te weten. Het is een hobby en je kunt doen wat je zelf wilt”. 

Roland’s N Welt volg je op Instagram: @Rolands_n_welt

This article is also available in: English

 

Gratis 123 Schaal N Magazine?

Schrijf je dan nu in. Ontvang gratis 6x per jaar per e-mail het 123 Schaal N Magazine. Al ruim 20 jaar ervaring en onafhankelijk. De grootste in schaal N van Nederland.