Zoekopdracht Menu

PIKO BR216: review en inzet op het nederlandse spoor

BR111 Fleischmann versus minitrix: kiezen tussen twee kwaden

‘rolands n welt’: het is een hobby, doe wat je leuk vindt

Donker Licht

De ‘Baureihe 216’ is een begrip voor de modelspoor liefhebbers. Het aantal varianten bijna ontelbaar. Toch ontbrak er in schaal N tot voor kort de klassieke ‘oud rode’ uitvoering van de eerste BR216 diesellocomotieven. PIKO bracht deze recent uit. Naast een review ook enkele schaal N vriendelijke – korte – treinen die met deze lok op Nederlands spoor reden.

Het grote voorbeeld

Na enkele proefmodellen kwam het tot een seriematige productie van de BR216. Vanaf de jaren zestig werden er ruim 200 geproduceerd. Met hun krachtige motoren waren zowel geliefd in het goederen- als personen niveau. Pas in de jaren negentig nam de BR18 het podium over en in eind 2004 waren ze van het toneel verdwenen. Althans bij de Deutsche Bundesbahn. Er zijn nog voldoende ondernemingen die een BR216 vandaag de dag inzetten.

REVIEW VAN HET MODEL

De modeluitvoering van PIKO is zeer geslaagd. De fabrikant voldoet aan de eisen die vandaag de dag gesteld mogen worden aan een modeluitvoering van een locomotief. De kleurstelling en details zijn correct weergegeven.

De decoder reageert met een lichte vertraging op de commando’s

Aardig detail is de vrije doorblik in het midden van het motorhuis. In schaal N nauwelijks waarneembaar. Het feit dat het er is, zegt wellicht iets over de zorg waarmee dit model is gemaakt. Beter zichtbaar zijn de details van de motor die achter sommige raampjes zichtbaar zijn.

De locomotief is af fabriek voorzien van een geluidsdecoder. Niet de allernieuwste. Het gaat om een D&H decoder die door PIKO verder is aangepast. In de laatste nieuwe schaal N locomtieven wordt een volledig eigen ontworpen decoder toegepast. De decoder reageert met een lichte vertraging op de commando’s.

Het aantal geluid- en lichtfuncties is voldoende. In combinatie met een Z21 centrale zijn helaas niet alle functies zondermeer te gebruiken. Bijvoorbeeld de verlichting in de motorrruimte kan niet worden geschakeld. Daarvoor is aanpassing van een aantal CV waarden noodzakelijk. Dat is iets voor specialisten en niet zonder risico. Kijk bijvoorbeeld op dit forum of laat een specialist dit uitvoeren.

Het geluid klinkt overtuigend. Het geluid van de piepende rails krijg je er al rijdend vanzelf bij. Bij iewat hogere, en zeker niet overdreven, snelheden begint de motor een beetje lawaaierig te worden en overstemd dan het decoder geluid.

De locomtief gaat pas rijden als de hele opstart procedure is doorlopen. Soms een beetje vervelend als je de locomotief even wilt verplaatsen. Veel Minitrix en Fleischmann modellen hebben daarom een functie om direct te rijden.

DE BR216 OP NEDERLANDS SPOOR

Natuurlijk kan deze mooie locomotief worden voorzien van de alom bekende Duitse ‘silberlinge’. Minder bekend is dat vergelijkbare locomotieven ook dienst hebben gedaan op het Nederlandse spoor. In de jaren 1970-1985 was er in de Noordelijke regio een tekort aan locomotieven. Om dit aan te vullen besloten de Nederlandse Spoorwegen bij hun Oosterburen enkele locomotieven te huren. Waaronder de BR216 in ‘oud rood’.

Uit “Huurloks in Noord Nederland” (c) 1984 H. Elzinga

Dat leidt tot de mogelijkheid om Nederlandse schaal N vriendelijke treinen te modelleren. En dat kan ook met drie Sliberlinge wagons (PIKO nr. 40640 en 40641 Trix nr. 18213), deze reden ook in Nederland over de grens.

Binnen Nederland kunnen de zeer geliefde locomotieven worden voorzien van Plan E rijtuigen. Nog verkrijgbaar op diverse veilingsites, minitrix nummers 3020 en 3021. Ook vuilcontainers van de VAM werden regelmatig achter deze locomotieven gehangen. Fleischmann maakte deze onder nummer 845202. Roco produceerde ook een model onder catalogusnummer 24037. Deze VAM wagens zijn van recentere datum dan de werkelijk ingezette wagens.

De lengte van de treinen varieerde behoorlijk. Daarmee geven ook korte, schaal N vriendelijke, samenstellingen een realistisch beeld.

De BR216 van Piko is een mooi gedetailleerde locomotief. Tegen een scherpe prijs voor de digitale uitvoering, die ook in model breed inzetbaar is. Het is niet voor niets dat dit model al op veel plekken lastig te verkijgen is.

  • Dieselocomotief
  • Leverancier: PIKO
  • Artikelnummer: 40521
  • Richtprijs: € 239,00 (digitaal)

This article is also available in: English

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Gratis 123 Schaal N Magazine?

Schrijf je dan nu in. Ontvang gratis 6x per jaar per e-mail het 123 Schaal N Magazine. Al ruim 20 jaar ervaring en onafhankelijk. De grootste in schaal N van Nederland.