Leverancier Viessmann brengt dit jaar een nieuw signaal uit voor schaal N liefhebbers. Tenminste als de signalen gebaseerd zijn op de Duitse normen. En dat is bij veel modelspoor liefhebbers een feit. En dat is ook niet gek als er met name met Duits materieel wordt gereden.
In Duitsland is er een sein in gebruik dat de Nederlandse spoorwegen niet kennen. Een sein dat de machinist verteld of het veilig is om de overweg te doorkruisen. In Duitsland wordt dit een “Überwachungssignal” genoemd.
Bij deze zogenaamde Üs-systemen wordt een bewakingssignaal gebruikt om de machinist aan te geven dat de spoorwegovergang beveiligd is. De overweg wordt als beveiligd beschouwd wanneer de rode lichten aangaan. De positie van de slagbomen is in principe niet relevant voor het bepalen van de status.
De seinen staan normaal gesproken op remafstand van de overgang. Zodat de machinist nog tijdig tot stilstand kan komen. In de praktijk zien we veel foto’s van signalen die vlak voor de overweg staan. Dit biedt kansen voor de modelbaan; waar voorbeeld getrouwe afstanden vaak lastig te realiseren zijn.
Als de spoorwegovergang veilig is; dan gaat de witte lamp knipperen. In jargon wordt dit Bü1 genoemd. Om bij Viessmann het sein te laten knipperen is ook set 5065 nodig. In combinatie met een relais en de juiste schakelmomenten op de modelbaan is er een realistisch en vooral attractief beeld te creëren.
- Viessmann
- Artikel 5462 Schaal N
- Blinklicht-Überwachungssignal, modern
- Prijs 24,95 Euro
- Let op; de website van Viessmann meldt “H0”. Dit is onjuist
- Ook benodigd: 5065 Vierfach-Blinkelektronik für Andreaskreuze (23,50 Euro)
This article is also available in: English