Met een prijskaartje van bijna 300 euro zet Fleischmann hoge verwachtingen voor de compleet nieuwe V100. Ook bekend als de BR211. Van oorsprong zijn deze traditionele werkpaarden terug te vinden op iedere modelbaan. Ze werden vaak meegeleverd in een startset. Is deze volledig nieuwe versie de zijn geld waard? Wij deden een praktijktest met de digitale uitvoering van deze ijverige locomotief.
Het grote voorbeeld
De hele serie wordt aangeduid met V100. Al in 1958 verschenen de eerste exemplaren op het spoor. De BR211 werd in heel Duitsland ingezet voor lichte personen- en goederentreinen. De personentreinen rijden vaak met een stuurstand rijtuig. In combinatie met de legendarisch ‘silberlingen’ een veel nagebootste combinatie.
De afwerking van het model
Het model heeft een metalen behuizing en een cabine met vrij zicht. Er worden allerlei accessoires bijgeleverd die op de locomotief kunnen worden gestoken. Helaas ontbreekt het hiervoor, net als bij veel andere leveranciers, aan instructies. Vooral voor de montage van de baanschuiver is dat een gemis. Deze kan op aan de voorzijde worden ingeschoven en is optisch een mooie opwaardering van het model. Raadpleeg een vakman of forum voor advies.
Bij het uitpakken viel de minuscule attenne uit de kap van de locomotief. Deze antenne is nog geen millimeter dik, grijs en maximaal 3 millimeter hoog. Daar kwamen we achter bij de rijproef toen het licht door de kap heen scheen. Met groot geluk vonden we de antenne terug en konden deze met een heel kleine beetje secondelijm terugplaatsen.
Rijeigenschappen en verlichting
Nadat we de digitale locomotief vlekkeloos via Z21 hebben gekoppeld; rijden we een rondje. Aan alles is te merken dat deze locomotief graag wil werken. Het is een ijverig model en elke trein die we aanbieden wordt vlekkeloos voortgetrokken. Zelfs een lange sleep tankwagons rolt rustig voorbij. De motor loopt rustig, stabiel en zeer constant.
In werkelijkheid rijdt deze BR211 maximaal 100 kilometer per uur. Het model zal menig hogesnelheidstrein achter zich laten. De snelheid in model is veel te hoog. Dit kan worden ingeregeld door de decoder anders in te regelen. Wie dat te ingewikkeld vindt schuift beter het vermogen niet te ver open.
Het patroon van de wisselende verlichting is conform voorbeeld. Kritiekpunt hier is de kleur van en helderheid van de verlichting. Allereerst is deze veel te fel. Daarnaast is de kleur witte kleur niet representatief. Zeker als we de locomotief plaatsen in de jaren zeventig waar LED verlichting nog niet werd toegepast bij treinen. Verlichting met een meer gele kleur meer op zijn plaats geweest. Daarnaast was een standaard optie om via de Z21 het licht te dimmen een goede toevoeging.
Geluid
De digitale versie is uitgerust met allerlei geluidsfuncties. Uit de doos, direct op het spoor, staat het geluid vrij had. Of is dat een bewuste keuze van Fleischmann? Stellen we het geluid in op een acceptabel niveau, dan overstemt al snel het échte motorgeluid de sound decoder. Het is hier zoeken naar de juiste balans.
conclusie
Het is echt de moeite waard om deze upgrade te nemen. De oude modellen van Fleischmann houden op geen enkel front stand tegen deze totaal nieuwe uitgave. En gelukkig maar; want met het fikse prijskaartje mag dit ook worden verwacht. De kleine minpunten kunnen worden opgelost. En de komende jaren mogen we van Fleischmann een reeks aan varianten gaan verwachten. De locomotieven doen immers nog steeds dienst bij diverse (private) spoorwegmaatschappijen.
- Fleischmann 721280
- Digitaal (DCC), met geluid.
- Adviesprijs 294 euro
- Marktprijs 280 – 310 euro
This article is also available in: English