Zoekopdracht Menu

schaal N treinen op lengte tussen 3.000 dennenbomen

Vijf dingen die je moet weten over Mobax wegmarkeringen

bestaande modelbouw woningen verouderen – deel 1

Donker Licht

Veel schaal N liefhebbers korten hun treinen noodgedwongen in. Een intercity met maximaal vier wagons is al snel een feit. Niet bij de 49 jarige Jürgen uit Duisburg, op zijn baan heeft een intercity gemakkelijk 15 wagons en goederen treinen hebben meer dan 30. En dat in schaal N.

De omvang van de baan is er dan ook voor gemaakt. Een L-vormige baan met bijna 7 meter lengte en een diepte die varieert tussen de 80 en 120 centimeter. De N baan is opgebouwd uit drie niveaus. Een schaduwstation met 7 sporen en daarboven twee niveaus om op te rijden. Via spiralen zijn deze met elkaar verbonden. Het tweede niveau herbergt nog een tweede zeven sporen schaduw station. De route die de treinen afleggen heeft de vorm van een hondenbot.

De baan werd in vier jaar gebouwd, van idee naar realisatie. De lay out is gebaseerd op de Zwarte Woud spoorlijn. “Ik heb altijd van lange treinen gehouden”, zegt Jürgen, “daarom kan ik niet veel met een zijspoor”. Daarom zie je op de baan IC79 met BR103 en 10 IC-wagons, een lange kolentrein met dubbele tractie in de vorm van een BR151. Hoewel de baan niet beperkt is tot tijdperk IV, gericht op de jaren 80, is dit wel de hoofdmoot.

Ook in het landschap wordt er groot gedacht; zo staan er bijna 3.000 dennenbomen op de baan. Niet het effect van een groepje bomen, maar een degelijk bos. Dit geeft de layout een serieuze aanblik die de lange treinen rechtvaardigt.

Ik hou van lange treinen, ik kan niets met een lokale spoorlijn.

Alles wordt bediend met de Doehler & Haass FCC en bestuurd via de – betrouwbare – SX-bus. De bediening wordt aangestuurd via Traincontroller Silber, een relatief betrouwbaar maar niet foutloos programma. “Niemand is perfect”, lacht Jurgen, “ Ik haat het als de software verkeerde routes verandert en dingen ontsporen. Zoiets gebeurde vroeger vaak, maar nu niet meer nu ik de mogelijkheden van de software ken en hoe ermee om te gaan.”

Wat er zo leuk is aan deze hobby? “Er zijn zoveel vaardigheden nodig, ik heb veel dingen geleerd zoals schilderen, werken met hout”, zegt Jurgen, “en als geschoold elektronica-ingenieur heb ik natuurlijk geen problemen met alles wat elektrisch is.”

Omdat er al veel materieel aanwezig is; wordt er niet meer heel veel gekocht. Als het nodig is dan veelal online, omdat dit vaak het goedkoopst is. Beurzen zijn volgens Jurgen ideaal voor het kopen van oudere modellen die al langere tijd niet meer op de markt zijn.


Voor de aankoop van nieuw materieel kijkt Jürgen bij voorkeur naar oudere Minitrix modellen en oude Fleischmann loks. Deze modellen zijn gemakkelijk te onderhouden, te repareren en rijden heel betrouwbaar. Goede rijeigenschappen staan bovenaan de lijst. Geluid daarentegen helemaal niet. “De hoorn of fluitje zijn nog acceptabel, maar de geluiden ontberen de diepe bas tonen die bij een echte lokomotief horen”.

Helaas zijn er soms ook tegenvallende aankopen, zoals de nieuwe Minitrix modellen uit de serie BR218 en B185. “Ik werd positief verrast door 2 Arnold locomotieven: BR103 en BR127 Eurosprinter. Beide locomotieven hebben 2 vliegwielen en zijn zowel optisch als technisch zeer goed geslaagd”, zegt
De beginnende modelspoorder raadt hij aan om fora links te laten liggen. “Ook op internet word je doodgegooid met informatie, een goede modelspoorvriend of geronnomeeerd tijdschrift helpt je het beste op weg”, is zijn conclusie.

Wie wil genieten van schaal N modeltreinen met realistische lengtes, die bezoekt het profiel van “Der Moba Erschaffer” op Instagram.

This article is also available in: English