Zoekopdracht Menu

Vijf dingen die je moet weten over Mobax wegmarkeringen

de NIEUWE UIC-X WAGONS: nederland profiteert mee

schaal N treinen op lengte tussen 3.000 dennenbomen

Donker Licht

Met de juiste scenery maak je van een speelgoed treinbaan een aantrekkelijke professionele modelbaan. Huizen en bomen worden geplaatst; straten gelegd. En de wegmarkering veelal vergeten. Daar is geen enkele reden meer toe met de producten van het nieuwe bedrijf Mobax. De vijf dingen die je moet weten over Mobax staan in dit interview.

1. Wie zijn de mensen achter Mobax en waar staat het voor?

Mobax is in 2021 opgericht door Mischa (40) en Eike (37). Ze zijn al vrienden sinds de vroege schooltijd en besloten uiteindelijk om samen een klein bedrijf te beginnen terwijl ze aan hun N-schaalmodellen werkten. Het bedrijf is gevestigd in het noorden van Duitsland.De naam Mobax komt van de Duitse afkorting “MOdellBAu X”. De “X” is toegevoegd, om de ruimte te laten voor extra modelspoor benodigdheden.

“Er zit geen groter bedrijf achter mobax. We runnen het bedrijf als een tweemanszaak en zullen dat ook in de nabije toekomst blijven doen, dat geeft ons veel flexibiliteit”, zegt Mischa. Voor de piloot en apotheker betekent dit veel avonduren maken. “Maar de overweldigende feedback door heel Europa geeft ons veel energie en nieuwe ideeën”, zegt Eike stralend, “verder ontwikkelen we alle ontwerpen graag zelf en produceren we alle markeringen lokaal in Duitsland”.

2. Waar begon de liefde voor schaal N, of modelspoor in het algemeen?

“In de kelder van mijn vader”, lacht Mischa, “hij had een typische schaal N baan. Een paar sporen en treinen er op. Naarmate we ouder werden, was ons doel om een meer realistisch baan te maken. Met unieke scenes”. Er kwamen helikopters, een festival en andere gedetailleerd uitgewerkte scenes op de baan.

3. Straatmarkering in schaal N. Niet het eerste waar je aan denkt als je aan modeltreinen denkt, hoe zijn jullie dit idee gekomen?

“Op een dag raakten we behoorlijk gefrustreerd, omdat we zoveel tijd hadden besteed aan het realistisch bouwen van onze N-schaalmodellen, alleen de straten zagen er niet uit zoals we hadden gewild”, zegt Eike, “we probeerden eerst alle beschikbare marktoplossingen en waren echt teleurgesteld. Ze waren erg moeilijk te hanteren, niet in de juiste maat of gewoon niet realistisch”.

De heren begonnen aan een eigen oplossing. Gewapend met meetlint renden ze door de straten om markeringen op te meten. Het kostte wat tijd om de juiste materialen te vinden, omdat ze lang mee moeten gaan, dun moeten zijn en aan verschillende ondergronden moeten kleven. In schaal N is dit letterlijk werken binnen de millimeters.

Inmiddels wordt er op basis van de officiële richtlijnen ontworpen en geproduceerd. Alles in Duitsland.

4. Was het moeilijk om de productie op orde te krijgen?

De kleine afmetingen zijn het lastigst. Een goed (terug)geschaald ontwerp in schaal N kan zo klein worden dat dit onhandelbaar wordt voor een mensenhand. “Ook de lijst van voorbeelden waar het ontwerp te klein wordt voor de folie, is lang”, grinnikt Mischa. Herontwerpen en aanpassen is daarbij de oplossing.

En dan moeten de markering uiteindelijk op de folie terecht komen. De intensieve samenwerking met een lokaal productie bedrijf helpt hierbij enorm. Tenslotte moet de overtollige folie rond de markering na het plotten worden verwijderd. Dit moet met de hand worden gedaan en draagt ​​aanzienlijk bij aan de complexiteit van de productie.

Omdat Mobax een klein bedrijf is, kan de feedback van gebruikers snel worden opgepakt. Zo zijn veel sets verder geoptimaliseerd op basis van schaal N liefhebbers die de producten gebruiken.

5. De ideeën voor wegmarkeringen zijn natuurlijk eindeloos; welke producten gaat Mobax nog ontwikkelen? Wordt het meer dan wegmarkeringen?

“Dat laatste niet”, zegt Eike, “we zijn begonnen met typisch Duitse wegmarkeringen. Al snel voegden we markeringen toe uit andere landen, zoals Zwitserland en Oostenrijk. Aan Nederland, Frankrijk en Italië wordt gewerkt”. Overigens is de collectie in schaal N breder dan uitsluitend de markeringen op de weg; er bestaan ook diverse verlichte tekens voor het maken van matrixborden boven de weg.

“Op verzoek maken we ook aangepaste markeringen”, vervolgt Eike, “we hebben verschillende voorbeelden gehad waarbij klanten ons vroegen om specifieke ontwerpen, zoals luchthavenmarkeringen. We zijn altijd blij als we kunnen helpen om unieke en realistische modelontwerpen te maken!”

Win Mobax goodies bij 123 N Scale!

Exclusief bij 123 N Scale Magazine kun je nu twee basissets aangevuld met diverse pictogrammen winnen. Wat moet je doen? Like onze post op Instagram. Of stuur een e-mail naar info@123nscale.nl Zo eenvoudig is het. De actie loopt tot en met 20 november 2022. De winnaars worden 22 november 2022 bekend gemaakt. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd en de gewonnen producten kunnen niet worden omgezet in geld.

De website van Mobax: Mobax.de

This article is also available in: English

 

Gratis 123 Schaal N Magazine?

Schrijf je dan nu in. Ontvang gratis 6x per jaar per e-mail het 123 Schaal N Magazine. Al ruim 20 jaar ervaring en onafhankelijk. De grootste in schaal N van Nederland.