De tijd dat details zich beperken tot Duitse reclame zuilen uit de jaren 80 liggen ver achter ons. ModelFAB bekend van de merken Mafen en N-Train brengt moderne scenery producten uit. We spraken met Sergio Diaz over vijf dingen die je moet weten over ModelFAB.
1.ModelFAB? Nog nooit van gehoord. N-train en Mafen zijn zeker bekend. Waarom zijn er deze twee merken?
“Dit is de vraag die iedereen stelt!”, lacht Sergio, “het antwoord is eenvoudig; N-Train is door mij opgericht en Mafen door mijn business partner Edgar Rubio. In 2008 zijn de bedrijven ontstaan en onze vriendschap gegroeid. We hadden nooit gedacht dat we nu in 2023 nog steeds zouden bestaan”.
De twee enthousiaste schaal N liefhebbers uit Barcelona begonnen hun bedrijven als hobby. “N-Train bestond al in 2007”, zegt Sergio, “ik studeerde nog aan de universiteit en had de droom om zelf modeltreinen te ontwerpen en produceren”. De ontwerpen kwamen goed aan en in 2008 werd besloten om ‘resin’ modeltreinen en accessoires te maken.
“In het begin was het meer een hobby dan een serieus bedrijf”, vervolgt Sergio, “inmiddels is het groter dan we ooit hadden gedacht”. En er is een nieuw merk toegevoegd: 87TRAIN. Gericht op accessoires voor de schaal H0.
2. Modeltreinen en Barcelona. Niet een associatie die voor de hand ligt. Hoe populair zijn modeltreinen en schaal N in Spanje eigenlijk?
Volgens Sergio ligt er een relatie tussen het grote spoorbedrijf en de liefde voor modelspoor in een land. In Spanje zijn de echte treinen niet echt iets om trots op te zijn. De populariteit voor modeltreinen loopt daarmee in de pas.
Een andere factor is het weer, het is nu eenmaal vaker mooi weer. Spanjaarden zijn daarmee vaker buiten te vinden. Een hobby als modeltreinen past daar nu eenmaal niet bij. Mede dankzij het toenmalige Ibertren is de modelspoormarkt, en vooral schaal N, gegroeid in Spanje.
3. Allerlei super gedetailleerde accessoires. Niet het eerste waar je aan denkt als je aan modeltreinen denkt, hoe kwamen jullie dit idee?
“Ooit begonnen we met het maken van modellen en bovenleiding”, zegt Sergio, “dat werkte goed, maar duurde erg lang voordat het tot resultaat kwam”. En zo kwam er steeds meer focus op accesoires en signalen. De producten werden toen met name in Spanje verkocht. “En dat kostte ons tot 2011 elke maand geld”, kijkt Sergio terug, “want toen gingen we naar de beurs in Stuggart en kwamen tot de conclusie dat we ook producten voor andere landen moesten maken”.
En zo kwam het besef dat het bedrijf wél levensvatbaar was. En zo kwam het dat in 2012 de eerste medewerker in dienst kwam. De rest is inmiddels geschiedenis.
4. Was het lastig om de productie goed te krijgen en van welke fouten hebben jullie het meest geleerd?
Als we vragen naar de grootste les die ze hebben geleerd, moet Sergio even nadenken. “We hebben veel geleerd”, begint hij, “we hebben bijvoorbeeld wagons geproduceerd die niemand wilde hebben, ook wisten we niet hoeveel voorraad we moesten hebben. Dit hebben we allemaal moeten leren”.
De hele productie vindt plaats in Barcelona. Van ontwerp tot aan verpakking. De kosten liggen daardoor iets hoger. Daar staat tegenover dat de kwaliteit hoger is en er direct invloed uitgeoefend kan worden. Door de producten zo klein en hoogwaardig zijn, zijn kwaliteitscontroles noodzakelijk.
5. Hoe ziet de toekomst er voor ModelFAB uit en welke producten mogen we nog verwachten?
“Ideeen komen overal vandaan en die schrijven we direct op in een notitie boekje”, zegt Sergio. Sommige ideeen zijn niet uitvoerbaar doordat het technologisch niet kan. Met het steeds beter worden van 3D prints, is de grens van het onmogelijk wel heel ver weg gelegd.
“In onze huidige producten gaan we voor MAFEN de seinen uitbreiden met modellen uit alle landen in Europa”, vervolgt hij. Voor N-Train wordt de bovenleiding uitgebreid. Ook mogen we kleine mini mensen en dieren verwachten. “Beschilderd en tegen een gunstige prijs”, beloofd Sergio.
Daarmee sluiten we af en we weten zeker dat we de komende jaren nog veel zullen horen van MAFEN en N-Train.
Website: Model-FAB