Zoekopdracht Menu

nieuwe rails van minitrix met betonnen dwarsliggers

interview: culcairn in australiË

interview: vijf vragen die je moet weten over modelfab, n-train en mafen

Donker Licht

Minitrix komt met een heel nieuwe verbeterde lijn voor haar rail assortiment. Het nieuws was al langer bekend en nu echt aangekondigd voor het vierde kwartaal van 2023. De nieuwe rails met betonnen dwarsliggers laten zich niet combineren met de huidige uitvoeringen.

Van code 60 naar Code 80

De hoogte van de spoorstaven, ‘de ijzeren staaf’, wordt ook in schaal N omgezet in model. Het is echter geen exacte vertaling volgens de schaal 1:160. En daarmee zijn de spoorstaven in principe te hoog. Om toch een standaard af te spreken wordt de hoogte aangegeven in “code 80” of “code 60” enzovoorts. Hoe lager het getal, des te realistischer de spoorstaven er uit zien. Waarbij code 50 de laagst mogelijke waarde is.

De grote fabrikanten zoals Minitrix en Fleischmann maken al jaren ‘code 80’ rails. Relatief hoog. Daardoor wel met een hoge garantie op kwaliteit. Daarnaast kunnen oudere locomotieven en wagons zich goed voortbewegen op deze hoogte. De ‘wielen’ van de wagons zullen niet snel de dwarsliggers raken. Iets wat bij een lagere ‘code’ wel mogelijk is en vooral problematisch wordt bij wisselovergangen.

Minitrix gaat nu van ‘code 80’ naar ‘code 60’ en komt daardoor dichter bij het origineel.

Dit betekent dat het mengen van oude en nieuwe Minitrix rails niet mogelijk is. Een mogelijkheid is om een overgang te doen via andere merken. Dit werkt niet in het voordeel van de bedrijfszekerheid.

Beton look voor nieuwe rails

De nieuwe serie is voorzien van betonnen dwarsliggers. Op de foto’s lijkt het grijs van het beton en de ‘gerekte zandloper vorm’ goed getroffen. Veel beter dan de donker zwarte bielzen bij de vorige versie.

Ook voor de nieuwe serie geldt dat het verweren echt noodzakelijk is. Spoorstaven zijn immers geroest. De roest loopt over de dwarsliggers evenals olie, smeer en andere vervuiling.

Een andere opmerkelijke verandering is het gaatje voor de spijker of schroef om de rail vast te leggen. In de oude versie zat deze in twee dwarsliggers. Bij de nieuwe betonnen variant is er een apart element tussen twee dwarsliggers in gemaakt. De uitvoering lijkt zodanig dat deze ook gemakkelijk kan worden verwijderd. Dit draagt uiteraard bij een meer realistisch uiterlijk.

Er is nog geen aankondiging gedaan dat de oude serie wordt gestopt. De nieuwe rails worden einde 2023 verwacht en zijn optisch gezien een enorme verbetering. Het geringe prijsverschil, tien cent op een normaal recht stuk, is dit helemaal waard. Zeker aan te bevelen voor iedereen die een nieuwe modelspoorbaan in schaal N wil maken.

This article is also available in: English

 

Gratis 123 Schaal N Magazine?

Schrijf je dan nu in. Ontvang gratis 6x per jaar per e-mail het 123 Schaal N Magazine. Al ruim 20 jaar ervaring en onafhankelijk. De grootste in schaal N van Nederland.