Zoekopdracht Menu

hoge temperaturen; zo bewaar je modeltreinen in goede conditie

kirchhain in schaal n: gebouwd met 2000 boeken en veel ervaringen

BR111 Fleischmann versus minitrix: kiezen tussen twee kwaden

Donker Licht

De media staat er vol van “warmte records wederom gebroken”. Ook in huis kunnen de temperaturen behoorlijk oplopen. Niet iedere modelspoorliefhebber heeft zijn modelbaan in een gekoelde – kelder – ruimte staan. Zijn die hoge temperaturen een gevaar voor je schaal N modeltreinen? We leggen de vraag voor aan de expert Martin Domburg van Domburg Train Support.

“De motoren van de locomotieven hebben geen last van het warme weer”, aldus Martin, “ze zijn alleen wat eerder op temperatuur dan wanneer het koud is”. Hij legt vervolgens uit dat de bedrijfstemperatuur van een motortje al snel rond de 60 graden celcius kan liggen. “Het is dan ook totaal zinloos om ze op te bergen als het warm is”, is zijn conclusie.

De bedrijfstemperatuur van een schaal N motortje ligt al snel rond de 60 graden celcius

Voor dat opbergen heeft Martin ook een advies: “Als het kan, laat ze op de baan staan. Er af halen is slechter voor de loc”. Een schaduwstation kan hiervoor een goede oplossing bieden. Wees alert voor (indirect) zonlicht op je modeltreinen en lay out. Door de UV straling kunnen deze verkleuren.

Toch heeft het warme weer wel enige invloed op de modelbaan. Rails zetten namelijk uit bij warmte. En bij hoge kamertemperaturen kan dat zodanig zijn dat spoorspatting mogelijk is. Ook kunnen isolaties hun uitlijning hierdoor verliezen . Dit kan resulteren in diverse storingen en elektrotechnische problemen. De Belgische modelspoorder (H0) HaSaKo plaatste dit bericht op Instagram.

Lees hieronder verder hoe je locomotiven in goede conditie kunt houden.

Locomotieven in conditie houden

Om locomotieven in conditie te houden, is het belangrijk dat ze rijden. “Bij voorkeur wekelijks, 10 minuten”, adviseert Martin. Na 10 minuten zijn de meeste loks ook op bedrijfstemperatuur en functioneren ze optimaal.

Daarnaast hebben moderne locomotieven nog nauwelijks onderhoud nodig. Een motorrevisie eens per jaar, zoals dat bij oudere modellen nodig was, is niet zozeer meer nodig. Uiteindelijk bepalen vooral de hoeveelheid stof en andere vuiligheid op de baan de echte levensduur het rijdend materieel. Lees ook “de modelbaan schoon: rijdt rondjes met de stofzuiger“.

This article is also available in: English