Met de UIC-X wagons wordt er verwezen naar wellicht de meest populaire intercity wagons ooit. In 1952 kwamen deze wagens op het Duitse spoor. Sommige reden een halve eeuw rond.
Het comfort van de rijtuigen was ongekend voor die tijd. De wagons reden in eerste instantie internationaal. Al snel was alle voor-oorlogs materiaal vervangen door deze nieuwe standaard.
Ook in Nederland kwamen de wagons rondom het jaar 2000 weer op het spoor. Voorzien van de NS huisstijl en onder de naam ICK. De “K” staat hier voor “korte termijn”, met de bedoeling om kortstondig dienst te doen om de krapte op de Nederlandse sporen te verlichten. Dat duurde uiteindelijk negen jaar. Toen waren er voldoende dubbeldekkers ingestroomd om afscheid te nemen van deze ICK rijtuigen.
Het is niet verwonderlijk dat de ICK rijtuigen populair waren als model, ook in schaal N. In de jaren zeventig verschenen de eerste varianten en later rond de jaren negentig buitelde de kleurvarianten over elkaar heen. Allemaal gebaseerd op de ‘oude’ uitvoering, waarbij er diverse consessies waren gedaan.
Zo kwam de lengte niet exact overeen met het echte voorbeeld en ook ontbrak er regelmatig een raam. Een aanpassing die grote merken, zoals Roco, Trix en Fleischmann deden om er voor te zorgen dat hun wagons wel door krappe bochten konden rijden. Met name de Fleischmann modellen stonden ook bekend om hun hoge draaistellen, waardoor de onderkant van de wagons erg hoog staat.
Is dat erg? Helemaal niet, er worden wel vaker aanpassingen gedaan. Zo produceerde Minitrix IC2 rijtuigen die – met kleine letters weliswaar – aangekondigd werden als “sterk gelijkend op het origineel”.
Recent verschenen de geheel nieuw vormgegeven UIC-X wagons van Fleischmann. In 2019 al aangekondigd en nu uitgeleverd. Een grote stap vooruit. Als we de wagons nader bestuderen zien we een aantal kenmerkende verbeteringen. Niet alleen zijn de verhoudingen beter weergegeven, de wagons liggen ook lager door de verbeterde onderstellen. Dit scheelt al bijna 2 millimeter. De koppeling zit wel nog op dezelfde hoogte zodat veilig kan worden gekoppeld aan oude uitvoeringen.
Ook de inrichting is opgewaardeerd naar de kwaliteitsnormen van deze tijd. Waar vroeger een interieur uit een kleur bestond, worden er nu verschillende materialen gebruikt. Ook de tussendeuren en sluitseinen (niet functioneel) is meer aandacht besteed.
Onder artikelnummer 863999 brengt Fleischmann de ICK rijtuigen uit. En hoewel de eerdere versies zoals bij set 930004, al sprake was van goed gelijkende rijtuigen, zet Fleischmann hier een stap vooruit. In het oog sprint direct de hoge mate van detaillering, die voldoet aan de huidige stand. In combinatie met de eerder uitgebracht 1600 serie (732170) een mooie combinatie die langer mag blijven dan de ICK ooit heeft gereden
- NS ICK Rijtuig
- Leverancier: Fleischmann
- Artikelnummer: 863998 en 863999
- Richtprijs: € 48,90
This article is also available in: English