Zoekopdracht Menu

donald duck van modellbahn union: et 403 in herkansing

interview ruhr n: oneindig varieren tussen twee schaduwstations

nieuwe woningen schaal n in 2023

Donker Licht

De legendarische ET 403 met als bijnaam Donald Duck werd in de jaren tachtig al uitgebracht door Lima. Dit unieke treinstel reed in Duitsland voor de Lufthansa naar tussen Düsseldorf – Frankfurt. Als alternatief voor de dure binnenlandse vlucht. Modellbahn Union brengt dit treinstel nu opnieuw uit. Met verdeeld succes is onze conclusie.

et 403 in de praktijk

De oorspronkelijke treinstellen waren door de Deutsche Bahn aangeschaft begin jaren zeventig. Met de bedoeling om op basis van kantelbaktechniek met hoge snelheid comfortabele reizen aan te bieden. Het was een proef die mislukte. De treinstellen bleken niet geschikt voor dit doel en werden al spoedig terzijde gesteld.

De Duitse spoorwegen waren dan ook erg gelukkig met het initiatief van Lufthansa om de binnenlandse vlucht tussen Düsseldorf – Frankfurt te vervangen door een treinverbinding. De al terzijde gestelde ET 403 werd in de kleuren van luchtvaartmaatschappij geverfd en ingezet. Door de typische neus en oranje kleur werd de bijnaam “Donald Duck”.

Begin jaren negentig werden de treinstellen uit dienst gehaald vanwege technische mankementen. De markante stellen zijn bewaard gebleven en worden gerestaureerd voor museum doeleinde.

de et 403 in model: de buitenkant

Na het uitpakken van het model van Modellbahn Union bekruipt al direct een gevoel van twijfel over de kleurstelling. In werkelijkheid is de het treinstel “kiezelgrijs” met een licht oranje, geelachtige kleur. Die laatste is goed getroffen, maar het kiezelgrijs lijkt meer op wit.

Ook opmerkelijk zijn de bruine roosters aan de bovenzijde. Die waren grijs bij het origineel. Na verloop van tijd zullen deze wellicht verkleuren, maar egaal bruin zijn ze nooit geweest.

De vorm is netjes gelukt. Het model geeft overtuigend de beleving van een echte “Donald Duck”. De stroomafnemers zijn zeer verfijnd weergegeven, zo verfijnd dat het niet aan te raden is deze aan te raken. Een beschadiging is snel een feit.

het interieur

Met ruim 500 euro voor de digitale variant is dit oprecht een duur model te noemen. De twee stuurrijtuigen en twee tussenbakken zijn voorzien van binnenverlichting. Die is weliswaar bijzonder fel en laat het ingebouwde interieur goed zien. Wie het aandurft kan de kap demonteren en kleine reizigers een plek geven.

Bij het demonteren is het opletten met de draaistellen. De stroom wordt door middel van kleine druk veren overgebracht van de wielen naar het treinstel. De miniatuur motor is mooi weggewerkt en ook daar is er vrij zicht in het treinstel. De motor is wel luidruchtig te noemen. Deze heeft dan ook wat werk te verrichten om dit treinstel aan het rollen te brengen.

de minpunten: geluid en aflevering

Wie kiest voor de 519 euro kostende variant digitaal met geluid, kan worden teleurgesteld. De luidruchtige motor overstemd het geluid en de ingebouwde luidspreker zorgt niet voor overtuigende volle klanken. Een uitvoering van dit niveau past niet bij deze prijsklasse.

Opmerkelijk is ook het aantal berichten dat wij ontvingen over beschadigde of deels niet werkende modellen. Krasjes op de buitenkant, beschadigingen en haperende decoders. In de video van Sven Nikolaus komt bij zijn model nagenoeg alles langs.

de conclusie

Een iconisch model, dat al in de jaren tachtig werd uitgebracht door Lima. Deze nieuwe poging van Modellbahn Union is optisch redelijk goed gelukt. De prijs en de kwaliteit van het model zijn zeker bij de digitale versie niet in verhouding. De kans dat het geleverde model een aanspraak doet op je kwaliteiten als hobbyist maakt dat wij aanraden goed na te denken over deze aanschaf.

  • Modellbahn Union
  • ET 403 Lufthansa Airport Express
  • Adviesprijs: analoog 399 / digitaal 519
  • Art.-Nr. MU-N-T40301

This article is also available in: English

 

Gratis 123 Schaal N Magazine?

Schrijf je dan nu in. Ontvang gratis 6x per jaar per e-mail het 123 Schaal N Magazine. Al ruim 20 jaar ervaring en onafhankelijk. De grootste in schaal N van Nederland.