Zoekopdracht Menu

fleischmann 1601 versus minitrix 1828: details zijn beslissend

n gauge model: mooi maar duurder en minder details

de boom in met Noch: hoe je zelf in de top komt

Donker Licht

Eind jaren zeventig hadden de Nederlandse Spoorwegen dringend behoefte aan een sterke elektrische locomotief. Geinspireerd door de Franse SNCF BB 7200 werd in 1981 de eerste 1600-serie uitgeleverd. In schaal N al geruime tijd verkrijgbaar bij Fleischmann. Later kwam ook Minitrix met de 1828. Een beter model, digitaal, maar zonder geluid. Dit jaar introduceerde Fleischmann de 1601 opnieuw, een geheel nieuw model digitaal en mét geluid.

De echte 1601 ligt inmiddels op de schroothoop. Na overdracht aan NS Cargo werd deze in april 2019 afgevoerd. Symbolisch was mijn allereerst locomotief een tweedehands 1600 van Fleischmann. Die was bij aankoop al rijp voor de sloop. Mijn liefde voor deze locomotief bleef. Daarom was de 1828 van Minitrix als snel onderdeel van mijn collectie. De kans om een 1600 mét geluid te krijgen kwam dit jaar met de introductie van de Fleischmann 1601 (catalogus nummer 732170).

de minitrix locomotief is zichtbaar groter. vooral hoger.

De nieuwe Fleischmann links is zichtbaar lager dan de forse Minitrix rechts.
De dubbele deurklink, ingezette stangen en het opmerkelijke trapje bij Fleischmann.
De ontbrekende deurklink en eenvoudig weergegeven stangen van Minitrix.

Het eerste verschil dat opvalt tussen beiden is het formaat. De Minitrix locomotief is zichtbaar groter. Vooral hoger. Daarnaast zijn het de details die het verschil maken. Zo heeft de 1601 wél twee ‘deurklinken’, en de 1828 niet. Terwijl dit zeker het geval was. Bij de Minitrix locomotief zijn de stangen naast de cabine ‘geverfd’, terwijl Fleischmann echte stangetjes heeft ingezet. Tenslotte schijnt bij de Minitrix de sluitverlichting door, de verlichting is onder de loc te zien. Bij Fleischmann is dit niet het geval. Ook zijn de slepers van Fleischmann natuurgetouwer dan Minitrix.

De details van Fleischmann duidelijk zichtbaar, inclusief de gedetailleerde pantografen.

Op één punt is er een opvallend detail bij Fleischmann. Het trapje om de cabine te betreden. Dat is er los opgezet en in een metaalachtige kleur geverfd. Het effect is dat het meer op een loshangend keukentrapje lijkt in plaats van de treden die de machinist naar binnen helpen. De intentie was goed om dit trapje zo te detailleren, in de beleving pakt dit minder goed uit.

De ingebouwde Zimo decoder is voorzien van een breed palet aan digitale opties. De Z21 app toont maar liefst 29 functies zoals cabine verlichting, hoorn, pantograaf tegen de draad (het geluid) en tractietest. Deze laatste en de ‘luchtkoeling’ zijn de herkenbare 1600 geluiden. Iedere treinliefhebber in Nederland zal deze direct koppelen aan deze serie.

Het rijgedrag is goed. De locomotief werkt optimaal met 28 rijstappen, standaard zet de Z21 app deze op 128. Dit moet dus worden aangepast. Veel digitale locomotieven hebben een optie om ‘direct’ te rijden. Dit betekent dat de locomotief direct de snelheid inzet die wordt opgegeven. Zoals bij een ouderwetse transformator. Er is geen sprake van een geleidelijke opbouw. Voor een ‘niet opgewarmde’ locomotief is dit vaak prettig om op gang te komen. Het is waarschijnlijk dat bezitters van deze locomotief de ’tractie curve’ willen wijzigen, deze is geleide opgebouwd waardoor de lok vaak na een eerste aanzet stilvalt.

Fleischmann zet met deze locomotief duidelijk een stap vooruit en laat het verouderde model van Minitrix ver achter zich. Als je geluid in een digitale uitvoering op prijs stelt, dan is de Fleischmann met een adviesprijs van 274 euro de juiste keuze.

  • NS 1601 DCC Sound
  • Leverancier: Fleischmann
  • Artikelnummer(s): 732170
  • Richtprijs: € 274,90

This article is also available in: English