Door een schaduwstation slim in te zetten kun je eindeloos diorama’s blijven maken. Dat is hoe de 27 jarige Jona uit het Ruhrgebied aan zijn N baan kan blijven werken. En in het dagelijks leven rijdt hij met echte treinen als machinist.
Als we de baan van Jona bekijken is het duidelijk dat dit geen klassieke lay out is. Er worden modules en diorama’s gebouwd in schaal N. En vervolgens worden deze gecombineerd met schaduwstations. De individuele diorama’s zijn tussen de 1,5 – 2 meter lang.
Een lengte die benut wordt voor industriële en fabrieksspoorwegen, evenals stations in het Ruhrgebied. Daarop wordt analoog gereden met een klassieke transformator. Bij digitaal bedrijf wordt de Mobile Station 2 van Märklin ingezet.
vermijd de online modelspoor fora
Er is veel zelfbouw op de baan. Jona zegt daarover: “De dingen die ik bouw, betekenen het meest voor mij. Of het nu gaat om mijngebouwen of, omgebouwde stuurstandrijtuigen van Ruhrkohle AG”. De verouderde gebouwen op de modules zijn veelal unieke stukken.
Ook worden er zelfbouw locomotieven gemaakt. De absolute favoriet is een Henschel DHG 500 op basis van een Arnold Henschel DHG700. Daar kan Jona echt van genieten. In de scenery ligt zijn passie rond het herbouwen, verouderen en opnieuw schilderen van voertuigen, samen met het algemene ontwerp van realistische industriële landschappen.
Als we vragen naar zijn favoriete merk, zegt Jona: “Mijn favoriete merk is PIKO, zij brengen naar mijn mening de mooiste en meest waardevolle modellen op de markt”. De prijsstijgingen en erg hoge prijzen zijn een schaduwzijde aan de markt. Evenals de, wat Jona noemt, de “zelfbenoemde modelspoor politieagenten” en wrok en jaloezie onder andere modelspoorliefhebbers. Gelukkig komt dit zelden voor.
Voor nieuwkomers heeft hij nog een goede tip: “Raak niet ontmoedigd, doe wat je wilt en blijf altijd creatief en moedig”. “En”, vult hij aan, “vermijd de online modelspoor fora. Daar wordt je al snel bestraft als je een eenvoudige vraag stelt”. Beter is het om in een winkel een vraag te stellen en het gesprek aan te gaan.
In de toekomst hoopt hij nog een module met een S-bahn station te bouwen. Tot die tijd kan iedereen meegenieten van het de huidige module via “Ruhr N” op Instagram.
This article is also available in: English