Als je op een modelspoorbaan een realistische lengte van een intercity trein wilt uitbeelden, kom je vaak meters te kort op de baan. Een gemiddelde intercity heeft al snel meer dan tien wagons. Daarmee wordt de lengte op schaal al snel bijna 2 meter. Dat is zo lang als een deur hoog is. En zeer eentonig Gelukkig rijden er in het grote spoorbedrijf ook korte en kleurrijke intercity’s.
De Eurocity
Eind jaren tachtig verenigen enkele Europese spoorwegen zich om gezamenlijk de Eurocity te introduceren. Snelle en comfortabele treinverbindingen tussen grote steden. Veel landen kenden al een eigen intercity netwerk. Met de Eurocity werd dit grensoverschrijdend gemaakt. Iedere trein kende een eerste en tweede klas aanbod. Inclusief een restauratie mogelijkheid. Met een gemiddelde van 100 km/uur over het hele traject en maximaal vijf minuten stoptijd, werd een reis voorzien.
De eerste Eurocity’s
Omdat zowel de spoorwegvervoerders als reizigers moesten wennen aan dit nieuwe concept, werden niet direct lange treinen ingezet. In sommige vallen deden vier rijtuigen dienst als intercity. Ook de mogelijkheid om iets in een rijdend restaurant te eten werd pas later toegevoegd. Bekend daarvan zijn de restauratie rijtuigen met eigen pantograaf. Deze werd alleen gebruik als er geen locomotief was gekoppeld, nooit tijdens het rijden. De pantografen werden overigens als snel verwijderd.
Ook tussen Nederland en Duitsland reden relatief korte treinen. Tussen hoofddorp en Berlijn. Via de website van Railmagazine kan inzicht gekregen worden in de samenstellingen. Inclusief een suggestie voor de overeenkomstige wagons in schaal N.
De locomotieven voor de eurocity
Als trekkracht kan de 1100 (Piko artikelnummer 40376, ongeveer 220 euro) worden ingezet. Ook de 1200 serie, via Piko verkrijgbaar onder nummer 40461 en rond 240 euro, werd vaak ingezet. Later reden ook de 1600 serie. Overweeg voor deze laatste de nieuwe en realistische variant van Fleischmann (732170 rond de 300 euro, digitaal met geluid).
Vanuit Duitsland werden hiervoor ook de legendarische BR 103 ingezet. Deze prachtige en zeer krachtige locomotieven zijn bij diverse leveranciers te verkrijgen. Fleischmann heeft modellen gemaakt die ook op de modelbaan waarmaken wat ze in de praktijk deden. Zeer betrouwbaar, sterk en mooi. De digitale variant met geluid is zeer aan te bevelen (artikel 737891). De beige variant is dan absoluut een must, aangezien de ‘verkehrsrote’ varianten pas veel later op het spoor kwamen.
Kant en klare Eurocity Frans Hals
Fleischmann biedt sinds kort (juli 2023) de Eurocity Frans Hals aan. Een set met daarin vier rijtuigen. De wagons in de set (artikelnummer 881915 en adviesprijs 110 euro) zijn in een aantal kleurstellingen en varianten uitgevoerd. Dit maakt een realistische samenstelling mogelijk. Wie google vraagt om afbeeldingen van de Frans Hals EC te tonen. Zal zien dat de trein in diverse samenstellingen heeft gereden.
Kortom, voor het uitbeelden van realistische Eurocity treinen zijn niet veel rijtuigen nodig en evenmin veel van dezelfde. De variatie maakt dat er een korte en voor het oog aantrekkelijke trein kan worden samengesteld. Met voor onze redactie in ieder geval de meest geliefde locomotieven van de 1600 en BR103 serie.
This article is also available in: English