Zoekopdracht Menu

INTERVIEW BJARNE LUND: VEEL RANGEREN EN ZELFBOUW SCENES

bochten maken: r1 altijd vermijden lees waarom

Modelbaan Achtergronden: Hier Moet Je Op Letten

Donker Licht

Op de layout van de Deense Bjarne Lund kijken we vol interesse naar een volledig functionele kolen installatie. Een grijper neemt de schaal N kolen uit de goederenwagon en stort ze uit in een voorraadbak naast de baan. Terwijl op de achtergrond in op kruipsnelheid een grote stoomloc over de draaischijf komt aan rijden. Op deze baan kom je ogen te kort.

De baan zelf is niet groot. Ongeveer drie vierkante meter. De treinen rijden op twee niveau’s. Zo wordt het mogelijk om bijna 60 meter aan rails te verwerken inclusief 30 wissels. In vier jaar tijd heeft Bjarne de baan opgebouwd. “Ik was altijd al fan van modeltreinen”, vertelt Bjarne ons, “in mijn kindertijd had ik H0. Vlak voor mijn pensioen ben ik begonnen met een schaal N baan”. 

De treinen die we zien rijden zijn Duits of Deens. Veelal uit de periode II, III en IV. “De BR103 is echt een van mijn favoriete locomotieven”, zegt Bjarne. Hoewel hij in het algemeen niet te spreken is over de kwaliteit van de huidige locomotieven. En meer specifiek over de stoomlocomotieven van Minitrix. “Recent kocht ik een stoomlocomotief van Minitrix. Prachtig ontwerp, goed geluid. Maar een ontzettend slechte stroomopname. Ik heb deze omgeruild tegen een Fleischmann model”, vult hij aan.

Het station op de lay-out is geïnspireerd door het grote station in Kopenhagen. Dit station bestaat uit meerdere verdiepingen. In het sporenplan vertaalt dit zich in een dubbele hoofdlijn. Een station met zes sporen en drie perrons. En dan nog een gebied voor het rangeren, inclusief een draaischijf. Alles wordt bestuurd met Z21 in combinatie met een Multimaus. 

Hoewel een gedeelte van het bedrijf geautomatiseerd loopt. Bestuurt Bjarne een groot deel met de hand. “Ik heb er geen zin in om passief met een kop koffie in de hand te zitten kijken naar mijn modeltreinen”, legt hij uit. Daarbij is zijn grote passie het rangeren van en met goederentreinen. En dat is echt handwerk. 

De technische achtergrond van Bjarne zorgt ervoor dat de baan levendig wordt. Kolen die uit een goederentrein worden geladen. Een olieplatform dat langzaam naar beneden zakt, waarna de wagon wordt afgevuld. Of een voormalige Brawa containerkraan die volledig functioneel is gemaakt. Ontstaan uit het gebrek aan kant-en-klare scenes in de schaal 1:160. Wie op het instagram account kijkt zal versteld staan van deze kunstwerkjes. 

De baan lijkt dan wel klaar, maar wordt nu uitgebreid met een stuk van 80×200 cm. Om het gemis van een haven en schaduwstation op de huidige baan te compenseren. En zo blijft de baan uitbreiden. 

Voor beginners heeft Bjarne een tip: “Koop een startset en boven alles een paar flexibele rails erbij, zo kun je al snel flink wat meter leggen”. Tenslotte sluit hij af met een wijs advies: “Vergeet niet dat deze hobby er is voor je eigen plezier. Negeer de meningen van anderen en volg de goede adviezen die anderen je geven”.

Volg Bjarne Lund op Instagram: @bl_n_scale_modeltrain

This article is also available in: English

 

Gratis 123 Schaal N Magazine?

Schrijf je dan nu in. Ontvang gratis 6x per jaar per e-mail het 123 Schaal N Magazine. Al ruim 20 jaar ervaring en onafhankelijk. De grootste in schaal N van Nederland.