This article is also available in English.
Stel je werkt in de luchtvaartindustrie en je begint je eerste modelspoorbaan te bouwen. Ondertussen gaat je werkgever failliet, je besluit dan om ook in de spoorwegindustrie te gaan werken. Zo komen werk en prive in dezelfde (spoor)wereld. Dat is het verhaal van de 39 jarige Benjamin uit Münster in Duitsland. Op zijn instagram pagina zien we vooral foto’s van containers op zijn N schaal baan. Waarom dan?
In 2019 begint het met een eerste module. Het thema van het landschap is het kleine, fictieve eindpunt Friedrichshausen in het midden van Duitsland. Geëxploiteerd door een kleine, fictieve spoorwegmaatschappij, de Friedrichshausener Eisenbahngesellschaft (FHEG).
Vooral de kleine intermodale terminal is hier belangrijk, waar kleurrijk containerverkeer de boventoon voert. De foto’s geven een beeld van een ruime opgezette modelspoorbaan, rijk aan details. In werkelijkheid is de baan niet groter dan 114 x 30 centimeter. Hieruit blijkt dan ook de kracht schaal N. Op kleine oppervlaktes kunnen intieme en rijke scènes worden weergeven. De segmenten van de baan worden opgebouwd voor een fotosessie en daarna weer opgeborgen.
Er is al veel tijd gestoken in de detaillering van het landschap. Elementen op de baan worden verouderd of op maat gemaakt. Zo zien we een personenauto in de kleurstelling van de fictieve spoorwegmaatschappij FHEG.
En verderop een veld vol met zonnebloemen, om zelf te plukken inclusief een kleine kassa om een bijdrage achter te laten. De baan ademt rust uit, de landschapselementen vormen mooi een geheel waarin de containertreinen ook een rol spelen. Zo ontstaat een realistisch landschap.
Wie van moderne lokale modelspoorbanen houdt en containers in het bijzonder, is aan het juiste adres bij de Friedrichshausener Eisenbahngesellschaft. Te volgen op Instragram.
This article is also available in: English